Kutsukyytipalvelu, R-kyyti

Kut­su­kyy­ti pal­ve­lee rii­hi­mä­ke­läi­siä 6.6.2022 al­kaen

Riihimäellä otetaan käyttöön uusi kutsukyytipalvelu, R-kyyti, 6. kesäkuuta 2022. R-kyyti korvaa aikataulutetun paikallisliikenteen ja palvelulinjan kesällä 2022 kokonaan. Syksyllä 10. elokuuta 2022 alkaen R-kyyti korvaa palvelulinjan sekä varhaisaamujen, iltojen ja viikonloppujen aikataulutetun liikenteen.

R-kyyti kulkee asiakkaan omien reittien ja aikataulujen mukaisesti. R-kyydillä pääsee myös paikkoihin, joihin bussi ei ole aiemmin vienyt – kesällä esimerkiksi uimarannoille!

Kyydin voi tilata kätevästi mobiilisovelluksella tai soittamalla asiakaspalveluun. Reitit muodostetaan automaattisesti samaan aikaan ja samaan suuntaan matkustavien asiakkaiden tilausten perusteella.

”Riihimäen kaupunki haluaa tarjota paikallisliikenteen palveluita mahdollisimman kattavasti ja asiakaslähtöisesti. R-kyydin avulla palvelua voidaan tarjota sellaisillekin alueille ja sellaisiinkin aikoihin, joihin perinteistä linjaliikennettä ei ole ollut mahdollista järjestää”, Riihimäen liikennetekniikan asiantuntija Kimmo Männistö kertoo.

Palvelun järjestää Riihimäen kaupunki. Matkahuolto tuottaa kyytien tilaus- ja yhdistelyjärjestelmän, Reitit ja Liput -sovelluksen ja huolehtii asiakaspalvelusta.

Hyp­pää kyy­tiin – Näin R-kyy­ti toi­mii

R-kyyti palvelee kesäaikaan 6.6.–9.8.2022 taajama-alueella ma–pe klo 5–23 ja la–su klo 7–17. Kyyti tilataan Reitit ja Liput -sovelluksella tai soittamalla numeroon 0206 144 400 (ppm, ma–pe klo 7–17). Kyytiin pääsee sovelluksen tai asiakaspalvelijan kertomasta paikasta. Tilauksen voi tehdä välittömään tarpeeseen tai ennakkoon.

Syksyllä 10.8.2022 alkaen R-kyyti korvaa palvelulinjan sekä varhaisaamujen, iltojen ja viikonloppujen aikataulutetun liikenteen.

Kyytiin pääsee normaaleilla paikallisliikenteen maksutavoilla ja lipputuotteilla tai maksamalla sovelluksella. Kyytiin voi ottaa myös esimerkiksi lastenvaunut, pyörätuolin tai rollaattorin, kunhan varaa niille paikan kyydin tilaamisen yhteydessä.

Kut­su­lii­ken­ne pal­ve­lee nuo­ris­ta van­hoi­hin

Matkahuolto on aiemmin toteuttanut jo useita kutsukyytiratkaisuja. Porvoossa on ollut käytössä kutsukyytipalvelu Porvoon Kyläkyyti jo syksystä 2020 alkaen. Se ansaitsi myös hopeasijan Keskuskauppakamarin Vuoden vastuullisuusteko 2021 -kilpailussa. Uudessakaupungissa avattiin joulukuussa kutsukyytipalvelu Ukikyyti. Käyttäjätutkimuksen mukaan esimerkiksi Ukikyydin käyttäjäkunta on ollut nuorista eläkeikäisiin ja lähes 90 prosenttia Ukikyydin käyttäjistä suosittelisi sitä ystävälleen tai työkaverilleen.

Matkahuollon Reitit ja Liput -sovellus yhdistää paikallisen kutsukyytiliikenteen muuhun joukkoliikenteeseen. Sen ansiosta matkustaja voi etsiä koko matkan osoitteesta osoitteeseen ja ostaa yhdellä kertaa liput koko matkan eri osuuksille, bussien lisäksi myös esimerkiksi junaan tai eri paikallisliikenteen liikennevälineisiin.

Lisätiedot:
Kimmo Männistö, liikennetekniikan asiantuntija, Riihimäen kaupunki,  puh: 040 330 4928
Johanna Taskinen, kehityspäällikkö, Matkustaja- ja Liikennöitsijäpalvelut, Matkahuolto, puh: 040 757 3284